Wally De Doncker
Illustrator
Gerda Dendooven
Leuven: Davidsfonds, 2000
[32] p. : ill.
90-6565-932-3

Toesjepa is een land, maar wel een vreemd land". Ahum is een verhaal, maar wel een vreemd verhaal. Toesjepa hangt in de lucht en de huizen zweven er. Dit gegeven biedt Gerda Den-dooven alle kansen om met figuren te spelen in de ruimte met collages waarbij ze het perspec-tief probleemloos aan haar laars kan lappen. In Toesjepa wonen de mensen op zichzelf, niemand is er 'ahum'. Ze hebben allemaal hun eigen auto en alles wat ze willen. Contact hebben ze via de pc. Ze hebben vaak hoofdpijn en eigenlijk zijn er maar twee Toesjepanen echt gelukkig, en dat zijn niet eens echte Toesjepanen. Het zijn een man en een vrouw, zonder tv maar wel met een bed waar ze samen in slapen. Ook zij lijken op de tekening te zweven als ze samen op de bank liggen, maar het is een ander soort zweven. Waar de idee van dit verhaal erg 'zweverig' is, is de boodschap te zwaar en loopt de verwoording te stroef met korte, lompe zinnetjes, die net als de Toesjepanen los van elkaar staan. Zelfs het 'ahum' lijkt op de d…Lees verder
Het land Toesjepa hangt ergens in de lucht. Huizen en wegen zweven. De bewoners bezitten alles wat ze willen, maar alles is eenpersoons, bijv. een tafel met één stoel, een auto met één zitplaats. Ze praten nooit echt met elkaar; hoogstens versturen ze een berichtje met de pc. Ahum! (titel). Slechts een man en een vrouw zijn echt gelukkig maar die komen van "beneden". Ze zijn zo anders, zo ahum! Ze babbelen, lachen, kussen en af en toe vrijen ze met elkaar. Een verhaal over mensen die ondanks hun materiële welstand toch een gemis voelen. Ieder leeft er voor zichzelf; het intermenselijk contact is summier. Het verhaal lijkt zich af te spelen in een nabije toekomst. Hollen die Toesjepanen zichzelf niet voorbij, net als wij soms? Verzorgd, origineel prentenboek met een knap geschreven, maatschappijkritisch verhaal dat heel wat gespreksstof biedt. Ook de illustraties zijn bijzonder: zowel wat de sfeer als de techniek waarbij knipwerk gebruikt is, betreft. Ze zijn afwisselend in kleur en in…Lees verder

Over Wally De Doncker

Wally De Doncker (Tielt, 19 mei 1958) is een Vlaams jeugdauteur.

De Doncker probeert in zijn boeken heel alert te reageren op wat er rondom hem gebeurt. De gebeurtenissen in zijn leven (of van mensen rondom hem heen) zijn zijn voornaamste inspiratiebron. Hij probeert zowel kinderen als volwassenen te boeien. Dat lijkt hem nog te lukken ook, want zijn boeken zijn verkrijgbaar in meer dan achttien landen.

De Doncker was leraar leesbevordering op de lagere school van het college van Dendermonde en is de grondlegger van de taalleesmethode "Leesdraak". Voor een aantal Vlaamse en Nederlandse tijdschriften schrijft hij bijdragen over de internationale dimensie van de kinder- en de jeugdliteratuur. Verder is hij president van IBBY-Internationaal en maakte hij deel uit van de redactieraad van het Amerikaanse kritisch-literaire tijdschrift over kinder- en jeugdliteratuur "The Lion and the Unicorn". Samen met vier andere B…Lees verder op Wikipedia