Bundel essays waarin de auteur zijn favoriete schilders, schrijvers en dichters analyseert.
Kunst, Literatuur
Een man die in de toekomst springt
Oek De Jong
Amsterdam: Meulenhoff, 1997
222 p. : ill.
90-290-4727-5

Met de naam Oek de Jong worden vooral verhalen en romans verbonden. Dat hij daarnaast een voortreffelijke essayist is, wordt duidelijk in deze voor het eerst in 1997 verschenen bundel, waarvoor hij de Busken Huetprijs ontving. Hij werd in deze tweede druk vermeerderd met een geruchtmakend essay over W.F. Hermans. De bundel begint met sfeervolle reisverhalen over Egypte en Sicilië, waarin bevreemding en dreiging de boventoon voeren. Dat de auteur een studie kunstgeschiedenis achter de rug heeft en een begenadigde kijker is, blijkt uit diepgravende essays over de kunst van Caravaggio, Johannes Vermeer -- aanbevolen lectuur voor wie onder de indruk is van 'Girl with a Pearl Earring' -- en Caspar David Friedrich. Ze zijn tevens een relaas van de wisselvallige persoonlijke omgang met die oeuvres. Daarop volgen enkele stukken over dichters: het geslaagdst en enthousiasmerend over Herman Gorter, vrij anoniem en déjà lu over Paul Van Ostaijen, intrigerend over F.C. Terborgh. In het lange essa…Lees verder
Oek de Jong, bekend van zijn verhalend proza, bracht in deze bundel 13 essays bijeen. Het zijn grotendeels bewerkingen van eerder verschenen teksten, en de onderwerpen bestrijken een breed gebied van de kunst- en cultuurgeschiedenis: religie en mystiek, de schilderijen van o.a. Vermeer en Caravaggio, de gedichten van Gorter en Van Ostaijen, de schrijver Frans Kellendonk. Met veel liefde voor zijn onderwerp maakt De Jong zijn lezer opmerkzaam op kleine details, en bovenal maakt hij duidelijk wat hem zo fascineert in het betreffende kunstwerk of diens schepper. Maar ondanks deze persoonlijke inzet en de onmiskenbare kennis van zaken zijn de teksten als essays niet echt geslaagd. Daarvoor is de stijl te houterig, zijn de interpretaties te schools en is de persoonlijke invalshoek te weinig vormgegeven ('Terborghs romantische visie roept dus scepsis in me op'). Kortom, voor de liefhebber van sprankelende cultuurfilosofische essays is de bundel teleurstellend, maar voor lezers van Oek de Jo…Lees verder